Monday, December 05, 2005

ديپلوماسي نزديك به صفر


بعد از روي كار آمدن احمدي نژاد و تشكيل دولت جديد، عجيب اعتبار و منزلت و سطح ديپلوماتيك ايران نزول كرده است. هيچ كشوري ديگر حاضر نيست رئيس جمهور نهم كشورمان را بپذيرد؛ حتي عرب‌ها.
چهارشنبه آينده اجلاس فوق‌العاده سران كشورهاي اسلامي به پيشنهاد امير‌عبدالله- پادشاه عربستان- در مكه برگزار مي شود. در اين اجلاس به مشكلات سياسي، فرهنگي و اقتصادي جوامع اسلامي پرداخته خواهد شد و طرح‌هاي مختلفي براي رفع مشكلات مطرح و بررسي مي‌شود! اما اتفاق جالبي كه پيش از برگزاري اين اجلاس رخ داده، اين است كه پادشاه عربستان تمايلي به حضور احمدي‌نژاد در اين اجلاس و بازديد از كشورش به عنوان اولين سفر رسمي رئيس جمهور به يك كشور خارجي ندارد.
به نظرم اين شرم‌آور است. ايران همانند سالهاي دهه شصت، به انزواي سياسي كامل افتاده. اين بي‌احترامي مقامات عربستاني به دولت جديد به حدي براي حكومت ايران سنگين تمام شده كه هفته قبل دكتر ولايتي با دستپاچگي و عجله فراوان راهي عربستان شد تا با مقامات بلند پايه عربستان براي حضور احمدي‌نژاد در عربستان مذاكره كرده تا آنان را متقاعد كند كه دولت جديد تمايل به گسترش مناسبات سياسي و اقتصادي با كشورهاي عربي دارد. در خبرگزاري‌ها هم اعلام شد كه دكتر ولايتي حامل پيام مهمي است از طرف رهبري براي پادشاه عربستان!
مسلما دكتر ولايتي حامل پيام رهبري بوده است، در اين شكي نيست، اما مي‌توان دريافت كرد كه اين پيام رهبري مربوط به اجلاس سران كشورهاي اسلامي نبوده بلكه رهبر به نوعي التماس پادشاه عربستان براي حضور رئيس جمهور جديد ايران در عربستان سعودي را كرده است.