Thursday, November 17, 2005

لجني‌ها بار ديگر خبرساز شدند


باور كنيد الان كه اين چند خط را دارم مي نويسم، بغض گلويم را گرفته. ببينيد با يك خبرنگار- عكاس ورزشي در استاديوم آزادي چه كرده‌اند. ماموري از نيروي انتظامي چنان اين عكاس را مورد ضرب و شتم قرار داده كه كارش به بيمارستان كشيده و بستري شده است.
آنان كه حتي براي يك بار در استاديوم حاضر شده و عكاسي كرده‌اند، به خوبي مي‌دانند كه چه كساني پاسدار و حافظ نظم استاديوم هستند. لجن‌ترين ماموران كه بويي از وجدان و شرف نبرده‌اند در تونل‌ها و راهروهاي استاديوم آزادي مستقر هستند. آدم‌هاي بي‌شخصيتي كه فرقي بين يك خبرنگار و يك مجرم خطرناك نمي‌گذارند. همان رفتاري را كه با يك قاتل دارند، با خبرنگاران هم دارند.
يك بار دو سال قبل در بازي استقلال-پرسپوليس در همين راهرو استاديوم كتك مفصلي از ماموران خوردم. "كاورم" را گرفتند، دوربينم را ضبط كردند و كارت شناسايي ام را توقيف. كلي توهين هم شنيدم. چرا؟ چون در راهرو مشغول عكاسي از دو بازيكن در حال نرمش بودم. بدون هيچ تذكري به من حمله‌ور شدند و مرا كتك زدند. زماني كه كتك مي‌خوردم تمام حواسم پي دوربينم بود تا مبادا آسيب ببيند كه به همين خاطر، كتك‌خور خوبي شده بودم و حسابي كيسه بوكس ماموران. اگر هاشمي تهيه كننده شبكه سوم سيما نبود كه براي هفته‌ها مشكل داشتم بخاطر بازپس‌گيري وسايل توقيفي‌ام.
با برخوردهاي خشني كه نيروي انتظامي دارد، ديگر نبايد از تماشاگران انتظار داشته باشيم كه نظم استاديوم را حفظ كنند و به اتوبوس‌ها خسارت وارد نكنند. وقتي نيروي انتظامي كه وظيفه‌اش برقراي نظم و امنيت است، چنين رفتارهاي زننده و تحريك كننده‌اي دارد، امري عادي مي‌شود خشونت تماشاچيان.
موارد بسياري در ذهن دارم از رفتار زشت نيروي انتظامي با تماشاچيان كه مي‌گذارم براي فرصتي ديگر؛ اما اصل‌ حرف اين است كه وقتي نيروي انتظامي حرمت تماشاچيان و خبرنگاران را رعايت نمي‌كند، هيچ انتظاري از جانب جوانان و كساني كه مورد تعرض نيروي انتظامي قرار مي گيرند نبايد داشت. البته قصد من تائيد رفتار خشن و آشوب تماشاگران نيست كه معتقدم بسيار زشت و وحشيانه است اما نيروي انتظامي همواره عامل اصلي ايجاد تشنج و خشونت در استاديوم‌هاي ورزشي ايران بوده‌است.
در ايران هر چه كه تنها به سياست ربط داشته باشد مورد توجه قرار مي‌گيرد. در تجمعات و مراسم سياسي، اگر نيروي انتظامي رفتار خشونت‌آميزي داشته باشد، فورا به سراسر دنيا خبرش مخابره و تبديل به خبر اول خبرگزاري‌ها مي‌شود. ماموران بي‌اداب و اكثرا عقده‌اي نيروي انتظامي هم اين را متوجه شده‌اند و چون از بالاتر‌ها هم منع شده‌اند، در نتيجه تمام عقده‌هاي جمع شده را در ورزشگاه‌ها خالي مي‌كنند. كسي هم نيست كه اين موضوع را پي‌گيري كند.
به همين خاطر دوستان و همكاران عكاس ورزشي بابت اين رفتار اخير نيروي انتظامي كه كم‌كم دارد به معضلي بزرگ تبديل مي‌شود، بايد فكري اساسي بكنند و به نظرم به پيشنهاد يكي از همكاران حداقل يك بازي مهم پايتخت را تحريم كنند و پوشش خبري ندهند. بالاخره يك جا بايد جلوي رفتار وحشيانه نيروهاي انتظامي در استاديوم‌هاي ورزشي گرفته شود.
.
خبر ايسنا را هم بخوانيد.
بيانيه‌ي انجمن صنفي عكاسان مطبوعات ايران
حسن‌آقا سربخشيان در اين باره يادداشتي نوشته است.