Tuesday, December 20, 2005

يا من پرت هستم يا آنها وقيح


اين برنامه اقتصادي بعد از اخبار ساعت 14 شبكه اول سيما را از دست ندهيد. عجيب برنامه جالبي است. اگر كسي تازه وارد كشورمان شود و از مسائل سياسي ايران هم خبر نداشته باشد و اين برنامه را ببيند، به حتم خواهد گفت كه تلويزيون اين مملكت دست چپ‌هاست. موضوع برنامه امروز عدالت اجتماعي بود كه گزارشگر برنامه به روستاهاي جنوبي استان خراسان رفته و از كوره پز خانه‌ها و كارگرانش گزارش تهيه كرده بود.
مردم آن منطقه عجيب در فقر و تنگدستي هستند و به نان شب محتاج. اما چه جسورانه گزارشگر علت عقب ماندگي روستا‌ها را گردن دولت خاتمي انداخت. جايي از گزارش هم آشكارا گفت كه در دوره خاتمي عدالت اجتماعي وجود نداشت و از رئيس جمهور فعلي خواست كه جبران اهمال كاري دولت قبلي را بكند و به داد مردم روستاها برسد.
تمام گزارش عليه دولت خاتمي بود. از آنجا كه ما ايراني‌ها خصلت ديرينه‌مان هست كه تمام تقصيرها را گردن ديگري بيندازيم، گزارشگر هم چنين كرد. اما بخش آخر گزارش به نظرم شاهكار بود. بعضي وقت‌ها گزارشگران سيما براي اينكه دوره اصلاحات را زير سئوال ببرند، مصاحبه‌هاي جالبي از سطح شهر تهيه مي‌كنند. خبرنگار برنامه در آخر برنامه رفت كنار شيشه راننده بنزي آخرين مدل و از او پرسيد "فقر چيست؟" پسر جوان كه از چهره‌اش پيدا بود كه تمام عمرش تنها جسم سنگيني كه بلند كرده همان سوييچ ماشين است، با ناراحتي برگشت و گفت: " چرا اين سئوال را از من مي‌پرسيد؟ خبرنگار گفت: "پس از چه كسي بپرسيم؟" راننده بنز جواب داد: "خب برويد از آن يكي ماشين جلويي بپرسيد!" خبرنگار مجدد جواب داد كه "از آنها هم خواهيم پرسيد اول نظر شما را بدانيم، بعد..." راننده جوان بنز بعد از كلي مكث كردن، گفت "نمي‌دانم فقر چيست"!!! و بعد دوربين زوم بك شد و تمام بنز را يك بار ديگر نشان داد. شاهكار بود. راننده سرمايه‌دار كه در يك مخمسه گرفتار شده بود، نتوانست خود را نجات دهد و سرانجام واقعيت را گفت؛ از فقر چيزي نمي‌دانست.
اما عوامفريبي صدا و سيما منظور ديگري داشت. آنها مي‌خواهند به مردم القا كنند كه تمام گرفتاري‌هاي اقتصادي و اجتماعي حال، برمي‌گردد به دوره خاتمي. به خيال‌شان مردم نمي‌دانند و يا شعورشان نمي‌رسد تا مشكلات اقتصادي و اجتماعي امروز ايران را ريشه‌اي ببينند. يعني زمان حيات خميني كبير! طلايي‌ترين دوره ايران بوده؛ خطي‌هايش كه در خط بوده‌اند و آقايان خامنه‌اي و رفسنجاني هم تماما در خدمت ايشان و مردم. گل و بلبلي بوده آن زمان و خاتمي به گند كشيده مملكت را.
نمي‌دانم! من كه از گزارش چنين برداشت كردم. اگر واقعا كسي گزارش را ديده و برداشت ديگري داشته كامنت بگذارد. يا من خيلي پرتم؛ يا مسئولان صدا و سيما خيلي وقيح هستند. بالاخره از اين دو حالت خارج نيست.