Monday, December 19, 2005

...رئيس خوش آمدي، اما


در وبلاگ پرستو خانم خواندم كه خاتمي مي‌خواهد وبلاگ نويس شود. اول بگويم چه خوب و بعد بگويم چه دير! چطور مي‌شد اگر ايشان زمان رياست جمهوري‌شان وبلاگ نويس مي شدند. نمي‌شد؟ مسئوليت‌اش اجازه نمي‌داد؟
من فكر مي‌كنم مي شد؛ مي‌توانست در اوقات فراغت چند خطي بنويسد. بازتاب بسياري هم پيدا مي‌كرد. رئيس جمهور كشوري وبلاگ مي‌نويسد. او با مردم ارتباط نزديك پيدا مي‌كرد. به نظرم مسائل بسياري را در همان دوران رياست جمهوري‌اش از مردم عادي مي‌شنيد. بي‌واسطه حرف‌ها را مي‌شنيد. متملق يا سانسورچي‌ هم ديگر وسط نبود كه حرف‌ها را قيچي و يا تحريف كند.
اگر خاتمي وبلاگ نويسي را زودتر شروع مي‌كرد امروز ديگر از جانب صدا و سيما عوام‌فريبي نمي‌شد كه احمدي‌نژاد برخلاف دوران قبل به مردم نزديك است و از دل آنان بيرون آمده. همين امروز بعد از خبر ساعت 14 در يك برنامه اقتصادي، احمدي نژاد در جمع استانداران سراسر كشور چه شعارهايي مي‌داد. گزارش طوري تنظيم شده بود كه بعد از هر شعار يك مصاحبه در سطح شهر با مردم پخش مي‌شد كه همه به اتفاق مي‌گفتند كه احمدي‌نژاد از دل مردم آمده و مديران زير دست او هم نبايد كاخ نشين باشند.
البته همه مي‌دانيم كه خاتمي كاخ نشين نبود اما اين ايراد را هم بايد به او گرفت كه هيچ گاه ارتباط مردمي برقرار نكرد. حتي در دو- سه سال آخر دوران رياست جمهوري‌اش، ارتباط‌ش را از ترس انتقاد با دانشجويان تقريبا قطع كرد. خب اين شد تا بگويند خاتمي از مردم فاصله گرفت و كاري نكرد؛ امروز در بوق كنند كه احمدي‌نژاد درد مردم فقير را مي‌داند و شعارهايش را نه يك دفعه بلكه چندين بار پخش كنند كه او رجايي ديگر است.
احمدي‌نژاد در برنامه اي كه حرفش را زدم، خطاب به استانداران مي‌گفت كه زانتيا سوار نشوند، در كاخ‌ها ننشينند و پرده‌هاي آنچناني در خانه‌هايشان آويزان نكنند. چندين بار تكرار شد حرف‌هايش كه چه معني دارد مدير در خانه‌هاي آنچناني بنشيند! اين از شخصيت مدير كم مي‌كند و در درجه بعد درد مردم را فراموش مي‌كند.
به گمانم وبلاگ خاتمي خواننده‌هاي بسياري پيدا خواهد كرد. ركورد بازديد‌كنندگان را هم خواهد زد. اما معتقدم اگر مي‌خواهد وبلاگي محبوب داشته باشد بايد تمام آن ناگفته‌هايي را كه در زمان رياست جمهوري‌اش نويد مي‌داد كه خواهد گفت و هيچ وقت هم نگفت، در وبلاگش بنويسد و در واقع با انصاف و دور از ملاحظه تاريخ هشت سال گذشته را بنويسد.
مطمئنا كامنت داني وبلاگ خاتمي پر خواهد شد از انتقاد و نقد. بهتر است كه خاتمي خود پيش قدم شده و تمام ظلم‌هايي را كه در دوران رياست جمهوري‌اش به خود و دولتش رفته، بازگو كند.
ان‌شاالله چنين خواهد بود.