Friday, December 16, 2005

گستاخي‌هاي احمدي‌نژاد و هشدار اروپا


اظهارات اخير احمدي‌نژاد در زير سئوال بردن كشتار يهوديان توسط آلمان‌ها در جنگ جهاني دوم نتيجه كوتاهي اروپا در برخورد جدي‌تر با ايران بر سر مسئله هسته‌اي ايران است. اروپا در چند سال گذشته فرصت‌هاي مناسبي را براي فشار ديپلوماتيك از دست داد و عملا روند مذاكرات را كش‌دار و به بياني ديگر گمان پيروزي و فتح سنگر به سنگر در مذاكرات را براي مقامات ايراني ايجاد كرد.
مذاكرات آتي مقامات ايراني با طرف‌هاي مذاكره كننده اروپايي در مسكو نشان از همين ارفاق‌ها است كه براي ايران نوعي عقب‌نشيني طرف مقابل تلقي شده است. مقامات ايران گمان مي‌كنند كه ايجاد فرصت‌هاي متعدد براي مذاكره از جانب طرف‌هاي اروپائي نوعي ترس از وتو شدن طرح تحريم ايران در شوراي امنيت سازمان ملل توسط چين و روسيه است كه چنين گستاخ شده‌اند و رئيس جمهور جديد ايران جرئت پيدا كرده است تا آشكارا نفرت خود را از دولت اسرائيل اعلام كرده و عملا حكومت ايران را با دنيا رو در رو كند. در واقع نوعي ديپلوماسي لات‌منشانه را در پيش گرفته‌اند كه فكر مي‌كنند كشوري جلودار‌شان نيست.
البته كشورهاي اروپايي به اين گستاخي ناشي از اطاله مذاكرات هسته‌اي ايران پي برده‌اند و در پيش‌نويس بيانيه جديد عليه ايران آورده‌اند كه پنجره فرصت برای هميشه به روی ايران باز نخواهد ماند و در ادامه از ايران خواسته‌اند كه از تلاش برای صلح ميان اسرائيل و همسايگانش حمايت کند و دست از حمايت گروه‌هايی که اعمال تروريستی را تشويق می‌کنند يا در اين اعمال دست دارند، بردارد.