Wednesday, December 14, 2005

بله! بايد بجنبيم

در اين موضوع كاملا با حسين درخشان موافقم. بايد هر كدام‌مان يك وبلاگ انگليسي درست كنيم و به وبلاگ‌نويسان و خوانندگان ساير كشورهاي جهان نشان دهيم كه ما نه حامي تروريسم هستيم و نه خواهان پاك شدن اسرائيل از نقشه جهان.
نمي‌خواهم از دولت اسرائيل جانبداري كنم كه خود من يكي از مخالفان سرسخت سياست‌هاي جاه‌طلبانه دولت اسرائيل هستم اما معتقدم نگاه يك جانبه و مداخله‌جويانه جمهوري اسلامي به مسئله اسرائيل و فلسطين درست نيست و من به نوبه خودم مخالف آن هستم. حتي درباره سياست‌ها و نگرش داخلي دولت جديد هم همچنين. بايد به جهان نشان دهيم كه مردم ايران خواهان دموكراسي هستند؛ نه نوري را باور داريم و نا به منبع نوري توجه مي‌كنيم. خلاصه كه با ايجاد وبلاگ انگليسي خيلي كارها مي‌توانيم انجام دهيم. من كه از فردا مي‌افتم دنبالش. كمي طول مي‌كشد ولي اين كار را مي‌كنم.
به نظر من ايجاد اين همه وبلاگ فارسي تنها مصرف داخلي دارد. پس ديگران چي؟ ما كه در تعداد وبلاگ‌ها در رتبه سوم- چهارم قرار داريم، چرا نبايد حرف‌هايمان را به زبان بين‌المللي منتشر كنيم. وبلاگ فارسي مرا نهايتا پنجاه نفر در روز مي‌خوانند كه اغلب از مسائل ايران بيش از من خبر دارند. خب چرا براي ساير مردم جهان ننويسم كه آشنايي كمي با ايران و مردم ايران دارند و تمام ايران را در مواضع احمدي‌نژاد مي‌بينند و بازتابش را هم از شبكه‌هايي همانند "يورو نيوز" دريافت مي‌كنند؟! چرا به آنها نظرم را به عنوان يك جوان ايراني نگويم؟ درست مي‌گويد حسين؛ بايد تك تك ما به سمت وبلاگ انگليسي برويم. به نظر من يكي از عواملي كه نتواسته‌ايم در دنياي مجازي اثرگذار باشيم اين بوده كه تنها فارسي زبانان را مخاطب وبلاگ‌هاي خود كرده‌ايم.
وقتي شب حادثه سقوط هواپيماي خبرنگاران پاي ماهواره نشسته بودم، روي "يورو نيوز" منتظر ماندم تا بازتاب خبر سقوط هواپيما را در اين شبكه ببينم. "يورو نيوز" كه نمي‌دانم خبرنگارش در تهران كيست، به صورت مغرضانه‌اي از صحنه سانحه هوايي فيلم‌برداري كرده بود؛ طبق معمول! همين سبك فيلم برداري را هم در تظاهرات دانشجويي و هم در ايام انتخابات داشت. يورو نيوز متاسفانه هميشه تصويري زشت از ايران به دنيا مخابره مي‌كند. درست است! زشتي‌هاي بسيار دارد ايران، اما نه ديگر در آن حد كه يورو نيوز ما را نشان مي‌دهد. نه تنها يورو نيوز بلكه ديگر شبكه‌ها هم به همين صورت غيرمنصفانه درباره ايران گزارش تهيه مي‌كنند.
خب به همين دليل است كه فكر مي‌كنم بايد خودمان را يك جوري به مردم دنيا وصل كنيم. دير شده؛ در اين چند ساله كه وبلاگ‌هاي فارسي فعال بوده و رشد كرده‌اند، فقط توي سر و كله هم زد‌ند و مثل دسته‌اي از مورچه‌ها تنها لانه خود را همه دنيا تصور كردند. راستي چقدر درباره وبلاگ‌هاي فارسي زبان تحقيق شده است؟ خارجي‌ها چقدر از طريق وبلاگ‌هاي ايراني‌ مي‌توانند از مسائل ايران اطلاع پيدا كنند؟ به نظرم اينجا يك خلاء بزرگ در دنياي وبلاگ‌هاي فارسي وجود دارد؛ آن هم نبود پل ارتباطي است با ساير وبلاگ‌نويسان جهان كه با زبان بين‌المللي مي‌نويسند. بايد بجنبيم! دير شده است.