Friday, August 26, 2005

درس ديگر گنجي

هر وبلاگي كه ايجاد مي شود نويسنده‌اش در ابتداي كار حساسيتي نسبت به مطالبي كه انتخاب مي كند دارد. براي شروع كمي بيشتر دقت مي كند. اما اين وبلاگي كه ايجاد كرده‌ام، كارنه‌ام است و هر موضوعي را كه بپسندم مي توانم در كارنه يا همان دفترچه يادداشتم آورم.
چند روزي است كه با بازگشت گنجي به زندگي من هم كمي آسوده خيال شده‌ام. كار درستي كرد گنجي كه اعتصابش را شكست. به نظرم كار او خودكشي سياسي بود. البته در اين شرايط خودكشي قلمداد مي شود. وقتي جامعه از او حمايت نكرد و نسبت به سرنوشتش بي تفاوت ماند و همچنين دوستانش زبان به سرزنش گشودند و كارش را تقبيح كردند، راه اعتصاب مسلما به بن بست مي خورد. من با خط به خط يادداشت مهدي جامي درباره گنجي موافقم. فقط قبول يك نكته در يادداشتش برايم كمي دشوار است. مهدي خان در بخشي از يادداشتش آورده كه اعتصاب غذاي گنجي راه به بن بست "بود". من مي گويم: راه گنجي بن بست "شد". يعني يك اختلاف در فعل جمله. مي توانست اين اعتصاب با حمايت گروه‌هاي داخلي به پيشرفت‌هايي براي حقوق زندانيان منجر شود. اما چنين نشد و گنجي تنها ماند و يكي از راه‌هاي بيان اعتراض زندانيان براي رسيدن به حقوق خود عملا شكست خورد. براي اثبات اين گفته رفتار با منوچهر محمدي را مثال مي آورم كه سه روز بعد از اعلام شكستن اعتصاب غذاي گنجي و تائيد آن توسط همسرش، ماموران زندان به سلول محمدي رفتند و بعد از آنكه با او بر سر شكستن اعتصاب غذايش به توافق نرسيدند، به شدت او را مورد ضرب و شتم قرار دادند، صداي كسي هم در نيامد.
من در كل اعتصاب را نوعي اعتراض مي دانم و نه خودكشي سياسي، اما گنجي در روزهاي آخر اعتصابش در وضعيت دشواري گرفتار شده بود. او كار را براي جامعه به جايي رسانده بود كه در صورت عقب نشيني و ذره‌اي همكاري با پزشكان بيمارستان، نوعي پيروزي براي دادستاني و مرتضوي محسوب مي شد. ولي هوش بالاي او و قدرت تحليلش به اين نتيجه رساند كه با مرگ و فنا شدن در حال حاضر اثرش چند روز يا در نهايت چند ماه بيشتر نخواهد بود. او مي تواند دوباره و بعد از بهبودي به مبارزه ادامه دهد. در هر مبارزه‌اي عقب نشيني وحود دارد و جايز است. مخصوصا كه استراتژيك باشد. من خيلي خوشحالم كه گنجي در آن شرايط به اين مهم رسيد و تصميم درست گرفت.
آنان كه منتظر مرگ گنجي بودند تا از او يك قهرمان مرده ديگر بسازند، اكنون با اين انتخاب گنجي دلخوريشان را با سكوت نشان مي دهند. در آينده كه گنجي سلامتي‌اش را بدست آورد، بر سرش خواند زد كه تو هماني بودي كه شكست خوردي و اعتصابت را شكستي اما به قول مهدي جامي گنجي كار خود كرد. اگر او تا آخر عمر سكوت كند هم آنقدر حرف زده كه كافي باشد. او خيلي بيش از توانش هزينه داده است.
به هر حال من جوان، درسي از شكست اعتصاب غذاي گنجي گرفتم كه در بازي شطرنج سياست، در اوج حمله به دفاع هم نياز است و گاهي براي مدتي بايد گارد گرفت. اين عقب نشيني‌ها نه از براي شكست است كه براي تداوم مبارزه است؛ براي رسيدن به آزادي. بازگشت گنجي به زندگي براي من خط قرمزي است بر تمام فعاليت‌هاي چريكي كه نشان مي دهد تلاش براي زندگي و زنده ماندن در اولويت است و تنها راه درست است براي ادامه مبارزه سياسي در ايران امروز.