Saturday, December 03, 2005

تذكري به پرستو خانم و همفكرانش


پرستو خانم! قرار نيست كه من و شماي وبلاگ نويس حكومت را عوض كنيم يا انقلاب و يا صندلي‌هاي مجلس و رياست جمهوري و شوراي شهر را فتح كنيم. ما بخشي از جامعه هستيم كه وظيفه‌اي داريم و مي‌توانيم مثل انجمني كوچك عمل كنيم. ما به صورت جمعي مي‌توانيم اثري در افكار جامعه داشته باشيم. تمام تلاش‌مان را هم مي‌كنيم. مثل خيلي از انجمن‌هاي ديگر؛ آن هم با مطالعه. اگر صد بار ديگر هم شكست بخوريم نشان مي‌دهد كه هنوز در كارمان مشكل داريم و نتوانسته‌ايم با لايه‌هاي جامعه ارتباط برقرار كنيم و بايد روش‌مان را اصلاح كنيم؛ نه اينكه همه چي را نفي كنيم.
يكي از دستاوردهاي جمهوري اسلامي همين است كه كار جمعي را از نسل سوم گرفت. نسل ما هيچ‌گاه نتوانست بياموزد كه انجمن چيست؛ حزب چه وظيفه‌اي دارد و اصلا اهميت برگزاري ميتينگ براي چيست. بيست و هفت سال در گوشمان خواندند حزب فقط حزب الله، جمع شويد فقط در خانه الله. باور كنيد خيلي از جوانان نمي‌دانند و به تشكيل نشست‌ها و جلساتي كه پيشنهاد مي‌شود، پوزخند مي‌زنند. نمونه‌اش را در نشست اخير وبلاگ‌نويسان با دكتر معين ديديم. عده‌اي اصلا ليدي از جلسه و كار گروهي نداشتند و اساسا جلسه را نفي كردند و حتي وبلاگ‌نويسان را متهم كردند كه متوهم شده اند. به نظر من شكستي كه وبلاگ‌نويسان حامي دكتر معين در انتخابات نهم رياست جمهوري خوردند به خاطر همين تك روي‌ها و نبود يك انسجام بود و ديگر عامل مزيد هم اينكه خيلي دير شده بود و فرصت كافي براي كار جمعي نبود.
من نمي‌دانم چرا دوستان ما هيچ مطالعه‌اي روي انجمن‌هاي كشورهاي ديگر نمي‌كنند تا دريابند كه اساسا وظيفه يك انجمن غيردولتي چيست. اگر آن شب [جلسه وبلاگ‌نويسان با دكتر معين] شبكه‌اي‌ ماهواره‌اي و خصوصي با يك خبرنگار و دوربين وارد جلسه مي‌شد و تصويربرداري مي‌كرد و جلسه را بر روي گيرنده‌ها مي‌فرستاد، اثر بسياري مي‌گذاشت. مثل خيلي از انجمن‌هاي كوچك امريكايي كه با همين جلسات پيوسته و كوچك و با استفاده از ابزار ماهواره‌اي توانسته‌اند در جامعه خود اثر بگذارند و مخاطب جمع كنند. كمي شبكه‌هاي اجتماعي و مذهبي ماهواره‌اي امريكا(مثل3abn) را ببينيد تا دستگيرتان شود كه چه مي‌گويم.
يك مورد ديگر، شما در جلسه وبلاگ نويسان با دكتر معين نبوديد و صحبت‌هاي دكتر معين را هم نشنيديد. دكتر در صحبت‌هايش به برنامه‌هايي در آينده اشاره كرد كه نشان مي‌دهد اصلاح‌طلبان و جبهه دموكراسي‌خواهي و حقوق بشر ضعف‌هاي خود را متوجه‌شده‌اند و دارند با طبقات مختلف جامعه ارتباط برقرار مي‌كنند كه خود حركت بسيار بزرگي است.
و اما حرف آخر؛ مگر اينكه شما خود را جدا از جامعه بدانيد كه آن حرف ديگري ست، وگرنه كه وبلاگ نويسان هم گروه كوچكي از جامعه هستند و بايد دغدغه‌هايشان را در نشست‌هاي مختلف به گوش مسئولان و سياست‌مداران برسانند.

.پي نوشت:

پرستو خانم، خطاب شما به هر دو طرف است؛ هم وبلاگ نويسان و هم جبهه دموكراسي خواهي. شما اولين كسي بوديد كه وقتي به گزارش تصويري‌ام لينك داديد، در عنوان گزارش آورديد كه "نشست صميمانه دكتر معين با بعضي از وبلاگ نويسان" و من هم براي اينكه اعتراضي از جناب شما و همفكرانتان مطرح نشود، تيتر را عوض كردم و كلمه "جمعي" را به تيتر اضافه كردم. از موارد قبل تجربه داشتم در اين باره.

ضمنا شما با خواندن مطلب آزاده خانم داغ دلتان تازه شد ديگر، نه؟